20. marraskuuta 2019

Valmiina Black Friday -tarjouksiin? Verkossa maksetaan nyt puhelimella

MobilePayn käyttö nettimaksuissa on vuoden aikana nelinkertaistunut.

Henkilöitä olohuoneessa, toinen lukee kirjaa, toinen hyväksymässä MobilePay Online maksua puhelimella

Suomalaiset ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä. Paytrailin raportin mukaan Suomessa käytetään verkkokauppaan tänä vuonna 1,6 miljardia euroa enemmän kuin viime vuonna. Merkittävä osa 11 % kasvusta tulee elintarvikkeista, joita verkosta ostaa jo 24 % suomalaisista. Ihmiset luottavat verkkokauppaan arjessaan yhä vahvemmin, ja kokonaisuudessaan jo 85 % tekee ainakin joskus verkko-ostoksia. 

Verkkokauppa tuo laajemmat valikoimat ja luovammat ratkaisut yhä useamman kuluttajan saataville. Yritykset eivät sellaisenaan siirry verkkoon tuotteineen, vaan kehitys mahdollistaa uudenlaiset monipuolisemmat palvelukonseptit.

–  On mielenkiintoista nähdä, miten nopeasti kehitys esimerkiksi vie massiivisten myymälöiden sijaan showroomeihin, joissa asiakkaat voivat elämyksellisesti perehtyä vaihtoehtoihin ja sen jälkeen tehdä itse ostokset puhelimella, verkkokaupan kautta kotiin toimitettavaksi, MobilePay Finlandin toimitusjohtaja Anniina Heinonen visioi.

Kehitys vetää maksuvälineet mukanaan

Uudenlaisiin tarpeisiin vastaavat verkkokaupat suunnitellaan huolellisesti, jotta asiakkaan on niistä helppo ostaa. Tämä mutkattomuus edellyttää, että palvelu on hyvin suunniteltu aina tuotteen valinnasta toimitukseen. Yksi keskeinen etappi ostoprosessissa on maksaminen. Nopeinten kasvava verkkomaksamisen muoto on MobilePay, joka on käytössä jo yli 10 000 verkkokaupassa. MobilePaylla tehtyjen maksujen määrä on kasvanut 300 prosentilla vuoden aikana.

– MobilePay on kätevä ratkaisu ihan jo siinä mielessä, ettei maksua varten tarvitse kaivaa esiin tai muistaa ulkoa listoja tai pitkiä koodeja. Vaikka turvallisuus on lähtökohta aina maksupalveluissa, olemme onnistuneet pitämään sujuvuudesta kiinni, Heinonen kiittää.

Finnkino, Lippu.fi, Wolt ja VR:n uusi mobiilisovellus ovat esimerkkejä kotimaisista verkkokaupoista, joissa MobilePay on jo arkipäivää. Osassa verkkokauppoja jopa joka kolmas maksu hoituu MobilePaylla. 

MobilePay pitää mukana korttimaksamisen parhaat puolet

MobilePay ei aseta verkkomaksuille erillisiä maksurajoja, vaan omalle sovellukseen liitetylle kortille asetetut rajat ovat käytössä. Lisäksi myös muut luottokortin käyttämisen edut, kuten mahdolliset vakuutukset, ovat verkkokaupoissa normaalisti saatavilla MobilePayn käyttäjille. Selkeänä etuna korttien tai verkkopankkitunnusten käyttöön verrattuna on, että koko maksutapahtuma sujuu yhdellä sovelluksella ilman moninkertaisia näppäilymaratoneja.

– Kun ottaa MobilePayn verkkokauppamaksut käyttöön, pitää ennen ensimmäistä maksua tehdä vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla. Näin voimme jälleen varmistua siitä, että maksaja on se, kuka hän sanoo olevansa, ja MobilePayn käyttö on turvallista. Jatkossa riittää kuitenkin sormenjäljellä tai tunnusluvulla kirjautuminen, Heinonen täsmentää. 

Pohjoismaissa on eroja, mutta mobiilimaksut kasvussa kaikkialla


Vaikka verkkomaksaminen kasvaa tasaisen kovaa tahtia niin Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa kuin Suomessakin, on eri maiden välillä vielä kiinnostavia eroja kuluttajatottumuksissa. Suomalaisten suosituin maksuväline on toistaiseksi 62 % osuudella verkkopankkimaksu, joka ei muissa maissa pääse lähellekään kärkisijoja. Esimerkiksi Tanskassa verkkopankissa hoidetaan vaivaiset 6 % maksutapahtumista. 

– Mobiilimaksamisen kasvu näyttää kuitenkin vakaalta. Esimerkiksi Tanskassa jo 23 % kuluttajista ilmoittaa MobilePayn ensisijaiseksi maksutavakseen verkkokaupassa, mikä on huimaa kehitystä pankki- ja luottokorttien dominoimalla markkinalla, Heinonen taustoittaa.

Lue lisää nopeasta verkkomaksamisesta MobilePaylla tästä.

(Lähteet: Paytrail: Verkkokauppa Suomessa 2019 sekä DIBS: Nordic E-commerce 2019).