4. joulukuuta 2019

Black Friday ja Cyber Monday rikkoivat ennätyksiä

Black Friday ja Cyber Monday ovat muutamassa vuodessa vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten jouluostoksien teossa. Tarjousten erikoispäivät ovat herättäneet myös vastustusta, mutta vasta julkistetuissa MobilePayn luvuissa kritiikki ei juuri näy. Yhteensä Black Fridayn ja Cyber Mondayn aikana MobilePaylla maksettiin yli 2 miljoonan euron arvosta verkko-ostoksia.

Nainen pöydän ääressä tietokoneella puhelin kädessä

Black Friday aktivoi tänäkin vuonna suomalaiset verkko-ostoksille suurten alennusten toivossa. Pelkästään perjantaina 29.11.2019 MobilePayn kautta tehtyjen verkkokauppaostojen arvo kasvoi lähes nelinkertaiseksi verrattuna tavanomaiseen perjantaihin syksyn 2019 aikana. Luvuissa nähtiin huima 233 prosentin nousu viime vuoden Black Fridayhin nähden.
Yhteensä Black Friday -ostoksia tehtiin tänä vuonna verkkokaupoissa MobilePayn kautta jopa 1,3 miljoonalla eurolla. Kasvutahti huomattiin MobilePayn käyttömäärissä jo päivän aikana, kun vuoden 2018 Black Friday -kokonaisostosten määrä, lähes 500 000 euroa, ylitettiin puoleen päivään mennessä.
Verkko-ostosaktiivisuus näkyi heti vuorokauden vaihduttua, sillä vuorokauden ensimmäisen tunnin aikana saavutettiin euromäärien suhteen suurin taso, liki 90 000 euroa. Seuraava piikki koitti perjantai-iltana: ostomäärät kasvoivat lähes yhtä korkeiksi taas klo 18 eteenpäin.
Myös mustan viikonlopun jälkeinen Cyber Monday näkyy piikkinä MobilePayn käytössä. Euromääräisesti kasvu tavalliseen marraskuiseen maanantaihin verrattuna oli jopa 2,5-kertainen. Yhteensä tämän vuoden Cyber Mondayn aikana ostoja tehtiin noin 800 000 eurolla, mikä on yli viisinkertainen määrä viime vuoden lukuihin nähden. 
– Merkittävät kasvuluvut kertovat kyllä selkeästä osto- ja maksukäyttäytymisen murroksesta, kun sekä verkko-ostokset että mobiilimaksaminen yleistyvät. Ostosten suhteen on vaikea sanoa, onko jo opittu odottamaan suunniteltujen hankintojen kanssa Black Fridayn ympärillä tulevia isoja alennuksia vai innostuttu tekemään spontaaneja ostoksia. En kuitenkaan usko, että trendi tästä hiipuisi lähitulevaisuudessa, kommentoi MobilePay Finlandin toimitusjohtaja Anniina Heinonen.